banner

banner

Saturday 28 April 2012

masa kita

assalamualaikum buat semua shbt2..
setelah penat mengadap laptop memasukkan data ke dalam system..
selepas meninggalkan jejak di laman sosial facebook..
hari ni ana tergerak hati untuk memuatkan..

ana sejak akhir2 ni banyak berfikir tentang masa..
kenapa umat Islam hari ini amat susah menepati masa...
jika ana zahirkan rasa terkilan ana tentang shbt2 yang tak tepati masa pasti ada jawapan yang mengatakan "biasa lah budaya orang melayu.." ana amat terkilan kerana sebagai umat Islam sebagai muslim.. seharusnya berpeganglah pada budaya orang Islam...
jika kita orang Islam tidak mempraktikkan budaya Islam siapa lagi yang mahu praktikkan?? tidak malukah kita pada golongan orang bukan Islam yang hidup mereka lebih kepada budaya Islam..
bagaimana kita ingin menarik golongan bukan Islam untuk masuk Islam sedangkan kita  tak menunjukkan keindahan Islam melalui diri kita..

sahabat.. ana minta sahabat semua luangkan masa beberapa minit untuk berfikir.. mengapa amat susah shbt semua untuk menepati masa? jika ada antara kita yang menepati masa, sebahagian yang lain mengolokkannya..
sahabat... jika untuk menepati masa kita tidak boleh.. bagaimana kita ingin memberi sumbangan kepada agama kita.. jika ana tanya siapa yang sayangkan agama Islam pasti sahabat semua tampil dengan jawapan yang penuh yakin "ya". tapi apakah yang sahabat sekalian sumbangkan kepada Islam? renungkan semula..

Dalam Quran Allah berfirman : demi masa. sesungguhnya manusia itu kerugian. melainkan orang yang beramal soleh. dan orang yang berpesan-pesan dengan kebenaran dan orang yang berpesan-pesan dengan kesabaran.

sudah jelas maksud firman Allah ini. tapi kenapa sahabat2 sekalian masih lalai lagi?
mari sama2 kita perbaharui niat kita, jalan hidup kita, sikap kita..
mari kita menjadi contoh kepada yang lain dalam mempraktikkan budaya Islam dalam kehidupan..


No comments:

Post a Comment